دل نوشته های یک دانشجو

6 نگاهی گذرا به هویت دانشگاه اسلامی

شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۰۹ ب.ظ


بسم الله الذی علّم الانسان ما لم یعلم و اّلذی لیس له شبیه یعادله

نگاهی گذرا به هویت دانشگاه اسلامی ، ماموریت های آن

و

 رابطه ی آن با تمدن ، فرهنگ و سبک زندگی اسلامی

بارها مشاهده شده دانشجویانی که در دانشگاه ها هستند از اهداف دانشگاه اسلامی بی خبرند و سیر کلی تکامل و منویات راهبران این کشتی عظیم یعنی انقلاب اسلامی را نمی دانند .

سخنان امام راحل درباره ی دانشگاه اسلامی در صحیفه ی ایشان بسیار تامل برانگیز است :

-         دانشگاه مبدا همه ی تحولات است.

-         از دانشگاه ، سعادت و شقاوت یک ملت سرچشمه می گیرد .

-          مرکز همه ی فساد ها و صلاح ها دانشگاه است .

-         کشور هرچه صدمه خورده است ، از مخالفان اسلام بوده ، دانشگاه را اسلامی کنید !

-         حوزه و دانشگاه باید در هم ذوب شوند .

همچنین در سخنان رهبری حفظه الله هم این عبارات یافت می شود که :

-         دانشگاه مهمترین زیرساخت پیشرفت و توسعه ی کشور است چراکه مهمترین دستگاه نیروی انسانی است .

-         دانشگاه مطلوب ، کارخانه ی انسان سازی است .

-         دانشگاه در غرب در خدمت نیاز جامعه است و در ایران دانشگاه در خدمت مقاصد اسلامی طراحی نشده است .

-         دانشگاه اسلامی آن است که اگر کسی وارد آن شد باید مسلمان تر از آن خارج شود .

-         دانشگاه اسلامی متصل به صنعت است .

-         ا ین توقع زیادی نیست که اغلب خروجی های دانشگاه های ما ، شهید دکتر مصطفی چمران باشند .

-         علوم انسانی دانشگاهی ما ذاتا مسموم و قتله گاه انقلاب اسلامی است .

از این قبیل بیانات بسیار است که سیاست های کلی دانشگاه را بیان کرده اما

متاسفانه مغفول چشم ما دانشجویان ، اساتید و مسئولین است .

توصیف دانشگاه امروز چگونه است ؟ با دانشگاه مطلوب چقدر فاصله دارد ؟ آیا این دانشگاه کارکردهای مطلوب یعنی تربیت نیرو ، تولید دانش ، فرهنگسازی در جامعه ، نظارت بر حاکمیت و راهبری تخصص ها را داراست ؟

اگر آرمان جامعه ی اسلامی تمدن سازی اسلامی است و انسان های تمدن ساز باید تمدن اسلامی را بنا کنند ، غیر از این است که این انسانها باید از همین دانشگاه ها اصلاحات را انجام دهند ؟

اگر دانشگاه یک نهاد اجتماعی است ، طبعا نیاز داریم که انسانهای این نهاد ، اندیشه های اسلامی را به واقعیت های اجتماعی تزریق کنند .

خلاء اجتماعی ما نبود یک سری افراد است که اندیشه های اسلامی را به جامعه ی اسلامی وصل کنند . باید در دانشگاه ما انسانهایی تربیت شوند که با دیدن دقیق جامعه ، یک نیاز اجتماعی را که می توانند رفع کنند ؛ شناسایی و به عنوان ماموریت خود آن را رفع کنند .

دانشگاهی که الان در آن هستیم قبل انقلاب برای اهداف غرب بنا شده اما اسلامی شدن آن محال نیست ، همانگونه که سید شهیدان اهل قلم ، سید مرتضی آوینی در جایی بیان کردند که : (( سینما مسلمان شدنی نیست اما در خدمت اسلام در می آید . )) چه کنیم که دانشگاهمان را به خدمت اسلام در بیاوریم ؟

اگر شمایی که مطلب را می خوانید علاقه مند به فعالیت فرهنگی هستید و فرهنگ را پایه ی ساخت تمدن و روح حاکم بر تمام فعالیت های جامعه می دانید ؛ باید مخاطب شناسی ، ابزارشناسی و دشمن شناسی داشته باشید . اگر کار فرهنگی شما متناسب با دانشجویان نبوده و ضدیتی با اهداف دشمن اسلام نداشته و از ابزار صحیح برگرفته شده نباشد ، شما به اسلامی کردن دانشگاه کمک نکرده اید .

پرهیز از جمود و تنگ نظری ، سیاست و رسانه زدگی ، روی آوردن به کارهای نمایشی بدون هدف بلند مدت و شعار زدگی نیز از ملزومات کار فرهنگی است .

امروزه جلوه ی حقیقی تمدن اسلامی را این فرهنگ یاد شده و سبک زندگی اسلامی تعیین می کند . اگر تمدن سازان این مرز و بوم از دل دانشگاه باید برخیزند ، پس باید برخاسته از سبک زندگی اسلامی باشند .

زندگی سهل ممتنع است . فکر می کنیم از آن شناخت داریم اما اینطور نیست .

زندگی دانشجویی آسیب های زیادی دارد که از اهم آنها افتادن در وادی بطالت وقت و جوانی و نداشتن هدف بلند مدت است و درباره ی راهکار های مطرح شده ، راهکار ماموریت گرایی اهمیتی خاص و ارزشی ویژه دارد :

کسانی که در این بحث کار کرده اند ، انتخاب یک ماموریت از این چهار ماموریت را برای آینده توسط دانشجویان تا ترم چهارم دوره ی کارشناسی ، عامل رهایی از سردرگمی و روزمرگی در زمان تحصیل دانشجویی می دانند :

1-   پژوهش و نوآوری در عرصه علمی

2-   حضور در عرصه آموزشی از قبیل وزارت علوم یا آموزش و پرورش

3-   فعالیت موثر حرفه ای در حوزه ی رشته ی تخصصی دانشگاهی دانشجو

4-   فعالیت های فرهنگی

اگرچه جمع این ماموریت ها با ضریب دهی ممکن است اما انتخاب یکی از آنها به عنوان فعالیت اصلی راهگشا خواهد بود .

در بحث فردی سبک زندگی ، ظاهر زندگی تاثیر مستقیم با باطن آن دارد یعنی گاه کنار گذاشتن یک ابزار بسیار ساده ممکن است تحولات عظیم در اوقات و زندگی دانشجویان ایجاد کند . توصیه ای دیگر از این افراد کارشناس ؛ تاثیر نپذیرفتن از دوستان در تعیین اهداف و کارهای روزانه و پرداختن بیشتر به خانواده و حضور گرم در آن برای جلوگیری از بسیاری آسیب هاست .

در پایان اشاره می کنم که این مطلب ، صرفا برای آشنایی اولیه با این دست مطالب و پیگیری آن و قدری دعوت به تامل در این حیطه بود و امیدوارم قدری توانسته باشم دانشجویان عزیز ، رسالت عظیم خود در دانشگاه را درک کرده و گام در راه آبادانی کشورمان بردارند .

چه بسا سرآغازی باشد برای بلند کردن این بار عظیمی که پس از سی و پنج سال بر دوش من و تو نهاده و عمر و جوانی خیلی از علما و شهدا صرف آن شده است و درباره اش مورد سوال خواهیم بود و چه آرامشی بهتر از این کلام الهی که فرمود :

لا یکلف الله نفسا الا وسعها لها ما کسبت و علیها ما اکتسبت ربنا لا تواخذنا ان نسینا او اخطانا ربنا ولا تحمل علینا اصرا کما حملته علی الذین من قبلنا ربنا لا تحملنا ما لا طاقه لنا به و اعف عنا و اغفر لنا وارحمنا انت مولانا فانصرنا علی القوم الکافرین

خدا هیچکس را جز به اندازه ی توانایی اش تکلیف و بازخواست نمی کند...

سوره ی مبارکه ی بقره آیه ی 286

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

  • خادم الرضا

نظرات  (۱)

  • عبدالله حسینی
  • سلام
    امیدوارم ببرکت خون پاک شهدا اهداف انقلاب که مهمترین هدف آن اصلاح فرهنگ و مهمترین خواستگاه فرهنگ، مجامع علمی علی الخصوص دانشگاه است، محقق شود و کمی از دقدقه های رهبر فرزانه انقلاب کاسته شود.
    ما بازدید شما را آمدیم باز هم به ما سر بزنید و نقطه نظراتتون رو بفرمایید .
    ملتمس دعا هستیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی